Læse brev sendt til Sæby avis

Læserbreve i aviser og på Internettet
Besvar
Jac
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Jac » 2012-01-13 00:17

Jeg undrer mig hver gang, der er gang i debatten om autocampere. Der er altid nogen, der helst så bagenden af autocamperne på vej ud af landet, hvorfor denne for mig helt uforståelige holdning??

Jo, det har jeg et bud på, vi er mange der ser sagen fra en helt anden vinkel end dem, der er modstandere af autocampere i nærheden af byer og havne.

For det første ser vi autocamperturister som en turist-gruppe, som så mange andre turister vi gerne vil have flere af til Danmark.

Turister er med til at øge omsætningen for mange forretninger, og dermed også beskæftigelsen som vi har så hårdt brug for - ikke mindst i disse tider, de bringer god valuta til Danmark.

Hvis man så ser efter, hvordan man på billigste måde kan skaffe nye turister til Danmark, så er der
autocamperturister. Der kører ca. 1.000.000 autocampere i Europa, og hvis vi bare kunne trække nogle få % af dem til Danmark, så vil der gøre en stor forskel for os.

Og hvordan kan vi så gøre det på billigste måde?

Det er en kendt sag at der er mange, der tiltrækkes af vand, havne, ren natur og hyggelige byer, hvor man kan shoppe og spise et godt måltid mad. Og Danmark er et trygt land at opholde sig i.

I Danmark er der mange havne som i forvejen har bekostet de faciliteter, som autocamper turister
har brug for - og da antallet af turister fra søsiden er faldende, hvorfor så ikke gribe den chance der er med autocamper turister. Og det samme er gældende i nærheden af byers centrum - find da et hjørne af en parkeringsplads, hvor autocamperturister kan henvises til, så slår man flere fluer med et smæk.

Det koster ikke en havn noget, tværtimod er der indtægter på samme måde, som når der ankommer
sejlende gæster, og det koster ikke noget at anvise en parkeringsplads inde i byen. Skal der betales for den, er det helt ok.

Så er det jeg ikke forstår dem, der taler imod det. De samme personer vil gøre alt for at der kommer flere turister fra søsiden, udvide havne, bedre faciliteter osv. - det koster mange penge.
Så at sige ud, væk - kør sydpå til autocamperturister - det er da tosset!

Sagt af en turistchef, der også har set muligheden med autocamper turister:
”jeg får løn for at skaffe turister til Danmark, og så er det grotesk at der er andre folk i forvaltningen, der får løn for at jage de samme turister ud af byen”.

Med venlig hilsen
Ejnar Jacobsen

Se debatten på dette link:
http://www.saebyavis.dk/?p=28434#comment-1392

Besvar