Det glæder mig at 3 socialdemokrater i Teknisk Udvalg

Læserbreve i aviser og på Internettet
Besvar
Jac
Geografisk sted: Viborg

Det glæder mig at 3 socialdemokrater i Teknisk Udvalg

Indlæg af Jac » 2011-03-23 18:03

Læsebrev i Skagen avis

Det glæder mig at 3 socialdemokrater i Teknisk Udvalg har sagt nej til betaling for overnatning i autocamper på Grenen.

Jeg nægter at tro på, at der er nogen der kører helt til Skagen for bare at overnatte på Grenen, og næste dag kører mod syd igen uden at besøge Skagen by, hvor der jo skal betales for dagsparkering.

Jeg synes sagen er noget forplumret, når nogle medlemmer i Teknisk Udvalg påstår, at autocamper turister gerne vil betale om natten.

Det vil autocamper turister i almindelighed også - men i dette tilfælde vil det betyde, at en autocamper turist kommer til at betale for en dagsparkering op til 108 kr. + 96 kr. for at overnatte i Skagen,
ialt 204 kr. pr. døgn.

Så er jeg sikker på, at når dagen er omme og byen er set, så kører autocamper turister igen mod syd, og så bliver der ikke lagt flere penge i Skagen.

Det kommer til gå ud over alle de handlende, spisesteder og seværdigheder, der ellers nok godt kan bruge noget mere omsætning.

Jeg synes også det er en mærkelig sag, at Frederikshavn Kommune i det hele taget vil deltage i at lave regler, der skal forsøge at skaffe kunder til et par private campingpladsejere - på bekostning af alle andre forretningsdrivende i Skagen. Og campingpladserne har jo slet ikke plads til os i højsæsonen, og har lukket en stor del af året – hvorimod vi autocampere kører så godt som hele året.

Kommunen kunne lige så godt lave regler, der kun tillod autocamper parkering foran et bestemt supermarked i byen.

Den holdning med at tilgodese en bestemt forretning i byen passer ikke med at være politiker.

Jeg er ked af Kommunens holdning i sagen, når jeg bruger en stor del af min tid og folkepension til at skaffe turister til Danmark, og andre så bare vil sende dem ud af landet igen hurtigst muligt. Jeg og nogle andre ildsjæle arbejder for at gøre Danmark til et autocamper venligt land - men det skal altså ikke være gældende i Skagen.

Med venlig hilsen
Ejnar Jacobsen.
http://www.camper-parkering.dk

Jac

Autocampere skal i byrådet

Indlæg af Jac » 2011-03-24 08:27

Autocampere skal i byrådet skriver Nordjysk.dk 3/24/2011 8:00:00 AM

Et flertal i teknisk udvalg vil forsøge med p-afgift om natten til autocampere,
men det siger socialdemokraterne nej til

Enkelte sager på den politiske dagsorden kan i den grad bringe gemytterne i kog. Det kan gælde velfærd, omsorg for børn, unge og gamle, skæv fordeling af ressourcerne i hver af de tre gamle kommuner eller en lokalplan om "noget i min baghave". Men det gælder altså også autocampere på parkeringspladsen på Grenen.

Nu ender sagen i Frederikshavn Byråd. Det er de tre socialdemokratiske medlemmer af teknisk udvalg, Hanne Welander, Anders Gram Mikkelsen og Bruno Müller, der er imod flertallets ønske om en parkeringsafgift om natten for autocampere på Grenen. Derfor har de begæret sagen til drøftelse i byrådet.

Et flertal bestående af udvalgsmedlemmer i teknisk udvalg fra SF, venstre og konservative ønskede et et-årigt forsøg med parkeringsafgift for autocampere på Grenens parkeringsplads i tidsrummet klokken 23-07. Det ville give en indtægt for hver autocamper-parkering på godt 90 kroner per nat.

God plads på pladsen

Ifølge formanden for teknisk udvalg, SF'eren Brian Pedersen, lægger flertallet vægt på, at der er god plads på parkeringspladsen.

- Problemet er, at de kan holde der hele natten uden at betale for det. Folk med autocampere har tilkendegivet, at de ikke vil ind i en bås på en campingplads, men de vil gerne betale for at parkere om natten, beretter Brian Pedersen.

- Nogle mener, at vi helt skal forbyde parkering, mens andre synes det er problematisk, at vi stiller en parkeringsplads gratis til rådighed. Vi synes egentlig, at det er passende at opkræve en lille afgift, supplerer udvalgsformanden, der gerne havde set at forsøget gik i gang allerede til påske.

Vil skade turismen

Sådan går det næppe, når nu sagen skal til behandling i byrådet.

På vegne af det socialdemokratiske mindretal påpeger Bruno Müller, at afgiften er til skade for turismen.

- En parkeringsafgift er på kant med vores turismepolitik. Vi taler hele tiden om at tiltrække turister, men med den foreslåede afgift jager vi en bestemt gruppe af turister ud af byen. Det vil vi ikke være med til, understreger Bruno Müller.

- En autocamper er en bil, og vi har jo alle lov at overnatte i vores bil. Autocamper-folket ser sig selv som frie fugle, der har alle faciliteter i bilen. De vil ikke ind på en campingplads, forklarer Bruno Müller.

Kommunen skal ikke betale moms af afgiften, hvis der er tale om trafikregulering. Socialdemokraterne har svært ved at se nødvendigheden af at trafikregulere om natten, når der er masser af plads på parkeringspladsen. Desuden vil det være en umulig opgave at kontrollere, om autocampere nu også betaler afgiften.

- Så hvis vi skal betale moms af afgiften, betale for kontrol og måske nyindrette parkeringspladsen, så er der ingen økonomisk vinding, vurderer Bruno Müller.

Han frygter, at kommunen kan risikere et retligt efterspil. Der er ikke lovhjemmel til at opkræve penge for at overnatte i en bil.

Jac

Re: Det glæder mig at 3 socialdemokrater i Teknisk Udvalg

Indlæg af Jac » 2011-03-24 08:55

Ejnar skrive i Nordjyske avis.

Det glæder mig at 3 socialdemokrater i Teknisk Udvalg har sagt nej til betaling for overnatning i autocamper på Grenen.

Jeg nægter at tro på, at der er nogen der kører helt til Skagen for bare at overnatte på Grenen, og næste dag kører mod syd igen uden at besøge Skagen by, hvor der jo skal betales for dagsparkering.

Jeg synes sagen er noget forplumret, når nogle medlemmer i Teknisk Udvalg påstår, at autocamper turister gerne vil betale om natten på Grenen.

Det vil autocamper turister i almindelighed også - men i dette tilfælde vil det betyde, at en autocamper turist kommer til at betale for en dagsparkering op til 108 kr. + 96 kr. for at overnatte i Skagen, ialt 204 kr. pr. døgn.

Så er jeg sikker på, at når dagen er omme og byen er set, så kører autocamper turister igen mod syd, og så bliver der ikke lagt flere penge i Skagen.

Det kommer til gå ud over alle de handlende, spisesteder og seværdigheder, der ellers nok godt kan bruge noget mere omsætning.

Jeg synes også det er en mærkelig sag, at Frederikshavn Kommune i det hele taget vil deltage i at lave regler, der skal forsøge at skaffe kunder til et par private campingpladsejere - på bekostning af alle andre forretningsdrivende i Skagen. Og campingpladserne har jo slet ikke plads til os i højsæsonen, og har lukket en stor del af året – hvorimod vi autocampere kører så godt som hele året.

Kommunen kunne lige så godt lave regler, der kun tillod autocamper parkering foran et bestemt supermarked i byen.

Kommunen gør jo kun dette for at tilgodese campingpladsejerene.

Den holdning med at tilgodese en bestemt forretning i byen passer ikke med at være politiker.

Jeg er ked af Kommunens holdning i sagen, når jeg bruger en stor del af min tid og folkepension til at skaffe turister til Danmark, og andre så bare vil sende dem ud af landet igen hurtigst muligt. Jeg og nogle andre ildsjæle arbejder for at gøre Danmark til et autocamper venligt land - men det skal altså ikke være gældende i Skagen.......

www.camper-parkering.dk kan der nu findes over 400 pladser i Danmark, som autocamper turister kan overnatte på, så at tvinges ind på en campingplads behøver man ikke finde sig i - så hellere køre videre til næste plads.

Med venlig hilsen
Ejnar Jacobsen

Jac

Hanne Welander Byrådsmedlem, socialdemokraterne skriver.

Indlæg af Jac » 2011-03-24 16:47

Læserbrev om modstand mod p-agfiter på parkeringsplads ved Grenen
Hanne Welander Byrådsmedlem, socialdemokraterne skriver.

Hanne Welander Skagen.jpg
Hanne Welander Skagen.jpg (15.37 KiB) Vist 9569 gange

Så er der stemning for at indføre et nyt frit-valgsområde i Frederikshavn kommune. Betal 96 kr. for en overnatning på P-pladsen på Grenen i din Autocamper og hold lovlig, eller parker på en af de andre parkeringspladser i byen gratis og du holder stadigvæk lovligt.

Dette forslag stemte SF, Venstre og Konservativ for i Teknisk Udvalg.

Vi fra Socialdemokratiet stemte imod og begærede sagen i byrådet.

Brian Pedersens argument for at indføre nye afgifter er at han har fået mange henvendelser fra Camper-ejere der gerne vil betale så de kan holde lovlig ude på grene. Jamen Brian, de holder allerede lovligt derude. En camper er at sidestille med en bil. Så der har aldrig været tale om lovovertrædelser i de mange år hvor camperne har overnattet på Grenen.

Sagen begyndte da ejerne af campingpladserne i Skagen og omegn klagede over at autocamperne kunne parkere gratis på grenen fra kl. 18 til 09, og at de derved mister en indtægt. Der var en forhåbning om, at hvis kommunen tog betaling for overnatninger, ville det kunne tvinge camperne ind på campingpladserne.

Der skal nu betales i tidsrummet fra kl. 23.00 til 7.00. Det betyder at der skal afregnes moms af indtægterne, da det vil blive svært at sandsynliggøre at der er tale om en trafikregulerende foranstaltning på den tid af døgnet. Der skal en mand til at kontrollere om der nu også betales afgift, og da det er uden for normal arbejdstid, kan det blive en temmelig dyr affære. Samtidig vil det få konsekvenser for restaurantens gæster, der risikere at de midt i desserten må ned og putte penge i automaten.

Hvad får man så for 96 kr.? Adgang til toiletterne, som man altid har haft. Der er ikke strømstik, eller mulighed for at tømme egne toiletter på en miljøvenlig og forsvarlig måde.

Hvis dette bliver gennemført vil camperne bare parkere andre steder i byen.

Jeg kan ikke forstå hvem denne afgift gavner. Kommunen kan i sidste ende tabe penge på det, campingpladserne får ikke flere kunder i butikken, og i værste fald forlader camperne Skagen og finder et andet sted at overnatte. Det her er ikke særligt godt gennemtænkt. Det er ikke kun på grenen der parkeres om natten. Det er også på havnen, ved Damstederne, Stranden 2 osv. osv. Skal der så også betales afgift der. Vi vil gerne fremstå som turistkommune og laver store økonomiske satsninger for at tiltrække flere turister. Det her gavner ikke vores image. Hverken i Danmark eller det store udland. Hvis camperne ønskede at være på en campingplads havde de nok anskaffet sig en campingvogn i stedet.

http://www.nordjyske.dk/artikel/10/2875 ... 5%20grenen

Jac

Indlæg af Jac » 2011-03-25 19:59

En Skagbo skriver i Skagen avis
LEIF SMED NIELSEN den: 24 marts - 2011 17:43

Sure Skagen.

Hanne Welander har helt ret. Hvis det kommer så vidt, at man
vil sætte en p-vagt til at gå rundt om natten for at opkræve en afgift for parkering , vil det ikke vare længe før
den type gæster finder en gratis udvej.

Men jeg nægter at tro, at der findes politikere , som er så
dårlige forretningsfolk, at de finder på at være SÅ uvenlige mod gæster. Gæster, som turistchefen arbejder så hårdt for
at trække til Skagen.

Vil man hellere have autocamperne på Østre Strandvej eller
andre villaveje ?

Hvordan vil man behandle de unge mennesker i “rugbrød” med
fødderne ud ad skydedøren?

Man kan jo sagtens sove lovligt i en bil, som ikke er ind-
rettet til beboelse, hvilket netop er kriteriet for, om køretøjet betaler statsafgift som den type personbil.

Lad nu fornuften råde , og nyd solen og lyset og den glade sommer.

Glem den moldbohistorie og brug tiden i en bedre sags tjeneste..

Leif Smed Nielsen

http://www.skagensavis.dk/2011/03/23/au ... atten.html

Jac

Det lykkedes ikke Frederikshavn Byråd at blive enige

Indlæg af Jac » 2011-03-31 16:32

TV 2 Nord

Regionale nyheder: Det lykkedes ikke Frederikshavn Byråd at blive enige om at indføre en parkeringsafgift til autocampere for at holde på parkeringspladsen ved Grenen i Skagen om natten.

31. mar 2011, kl. 08:05 | Af: Anne Winther Rasmussen
Forslaget var til debat på byrådsmødet i aftes, men er nu tilbage i Teknisk Udvalg.

Forslaget lød på, at man på forsøgsbasis opkrævede 96 kroner om natten, men byrådet kunne ikke blive enige. Det skriver Kanalfrederikshavn.dk.

- Det her er tudetosset. Det giver ingen mening. Hvorfor er det lige netop én plads i Skagen, vi tager fat i. Der holder også mange både autocampere og campingvogne på eksempelvis rastepladsen mellem Frederikshavn og Elling, sagde Bjarne Kvist fra Socialdemokraterne.

Per Nilsson fra Venstre synes derimod, at forslaget kunne bruges til at se på, hvordan autocampisterne ville reagere på en afgift for at parkere på parkeringspladsen om natten og så senere brede det ud til andre steder også.

Uenigheden betyder, at der ikke i denne sæson kommer p-afgifter på parkeringspladser i år, I stedet for skal kommunen se på andre ordninger sammen med turistbranchen og Atuocamperrådet.

http://www.tv2nord.dk/artikel/153118:Re ... Grenen?rss

Jac

Turistforeningen ønsker autocamper ud af Skagen by

Indlæg af Jac » 2011-03-31 16:34

Øv til:

Skagen Turistforening
Formand Ulla Mosich

som har sendt dette brev til

Teknik og Miljøcenter Frederikshavn Kommune
Att.: Torben Vilmar
Rådhus Allé 100
9900 Frederikshavn

Skagen den 15. marts 2011

Vi har modtaget henvendelse ang. Overnatning i autocampere på Grenen.

Skagen Turistforening har ved flere bestyrelsesmøder drøftet hvordan vi imødekommer autocampere i hele området og hvordan vi fremadrettet har behov for at finde en god løsning, så alle føler sig velkommen.
Derfor har vi bedt om møde med Frederikshavn Kommune hvor vi i fællesskab kunne komme med forslag. Vi vil stadig gerne have dette møde og vil på mødet gerne bidrage til løsningsforslag.

Da Grenen ikke er det eneste sted der er autocampere vil det være naturligt at man ser på både havnens områder, p-pladsen ved Den Tilsandede kirke, p-pladsen ved Rådhuset og andre steder som måtte være tilgængelige, og måske finder løsninger der dækker hele kommunen.

Generelt mener vi, i Skagen Turistforening at der ligger et forretningsområde i også at servicere autocampere og derfor bør kommunen ikke påtage sig den opgave. Da vi i høj grad lever af turismen og de overnatninger og øvrige besøgende der er, er det os helt naturligt at alle besøgende betaler for overnatning. Det være sig lystbåde, autocampere, campister, feriehusgæster, hotelgæster osv. Derfor er vores opbakning til udvalgets forslag, at:

Der indføres parkeringsforbud for autocampere og campingvogne om natten – f.eks. i perioden kl. 21.00 – 07.00. Der kunne på samme skilt laves en henvisning til områdets campingpladser.

Men som nævnt ovenstående, så ønsker vi et møde snarest.!

Turistchef Lene Kappelborg har pr. telefon aftalt med Søren Vestergård, teknisk forvaltning, at der indkaldes til møde indenfor den næste måned. Det er Lene Kappelborg der tager initiativet til at indkalde og i samarbejde med Søren Vestergård aftales dagsorden og deltagere.

Med venlig hilsen

Skagen Turistforening
Formand Ulla Mosich

Jac

Indlæg af Jac » 2011-03-31 16:35

Læsebrev til avisen.

Det er for mig helt uforståeligt, at en turistforeningsformand og en turistchef ønsker
autocampere ud af byen og i retning mod syd.

Formand Ulla Mosich og Turistchef Lene Kappelborg har pr. telefon
aftalt med Søren Vestergård, Teknisk Forvaltning,
at de ønsker opsat skilte overalt i Skagen, hvorpå der skal skiltes med
autocamper forbudt fra kl. 21 til kl. 7 -
og så ellers henvise til campingpladserne.

Kan det være en opgave for turistforeningen at sende autocamper
turister ud af byen og i retning mod syd?

Hvad med de handlende i byen - har de ingen interesse for turistforeningen?

Det må da snart gå op for selv en turistchef, at autocamper turister ikke
vil og kan tvinges ind på en campingplads.

Hele Turistforeningens brev til Frederikshavns Kommune kan læses på kommunens hjemmeside.

Mvh.
Ejnar Jacobsen

Besvar