Info om oprettelse af tømmeplads

Tekniske spørgsmål om autocamperer
Besvar
Jac
Geografisk sted: Viborg

Info om oprettelse af tømmeplads

Indlæg af Jac » 2012-02-1 17:19

Autocampertømmingskilt1.jpg
Autocampertømmingskilt1.jpg (12.75 KiB) Vist 9039 gange
I forbindelse med at Grete og jeg er igang med at besøge alle pladsejere i Danmark, er der en ting
vi hører pladsejere sige igen og igen, og det er:
”nu håber jeg, der fremover vil komme flere autocamperturister til min plads”.

Der er mange ting der spiller ind, når der skal vælge en overnatningsplads, men der er
altid en ting som autocamperturisten har særlig fokus på - hvis der flere pladser at vælge imellem -
og det er om man kan tømme toilet-dunken.

Ikke fordi der er behov for at tømme hver dag, men man ved aldrig hvilken plads man
ender på næste dag, så derfor tømmer man altid, når der mulighed for det.

Derfor er det af stor betydning for hvilken plads der vælges, om der tømnings mulighed eller ej.

Så derfor, kære pladsejer, der gerne vil have autocamper gæster, find ud af om du kan tilbyde tømning.

__________________________________________________________________________________

Her er lidt inspiration til folk, der påtænker at oprettet
en tømme/service-plads til autocampere.

Toilet tanken på autocamper er en bærbar dunk, som kan bæres hen til det sted, hvor der kan tømmes.
Tømning11.jpg
Tømning11.jpg (64.6 KiB) Vist 9039 gange
Man kan altid tømme dunken direkte i et toilet, men det er ikke alle der tillader det.
Hvis dunken er fuld er der ca. 20 liter, og det kan lugte når det hældes i toilettet.
Tømning13.jpg
Tømning13.jpg (47.57 KiB) Vist 9022 gange
Så kan der investeres mange tusinde kroner i udstyr til en tømmeplads - her er vist 2 af de dyre.
Skive3.jpg
Skive3.jpg (58.03 KiB) Vist 9039 gange
Tømning6.jpg
Tømning6.jpg (57.55 KiB) Vist 9039 gange
Her vist en billig og simpel løsning - men den kan jo det samme som en til flere tusinde kroner.
Man løfter dækslet til rensebrønden udenfor.
Evt. udskiftes dækslet, så der er et dæksel med hængsel på, som vist her på foto,
så er det nemt at åbne og tømme direkte i ned i kloakken.
Tømning2.jpg
Tømning2.jpg (74.78 KiB) Vist 9039 gange
Her vist en løsning på en campingplads.
Tømning9.jpg
Tømning9.jpg (35.62 KiB) Vist 9039 gange
Her vist en løsning på en campingplads.
Voerså3.jpg
Voerså3.jpg (39.32 KiB) Vist 9039 gange
Hvis det ikke er muligt at lave en nem løsning, eller man ikke vil have det hældt i sin septiktank,
så er der den mulighed, at man anskaffer sig en beholder - f.eks. en såkaldt palletank.

En 1000 liters palletank kan købes meget billigt - jeg har set priser helt ned til 100 kr.
Er du en af dem, der har egen septiktank, skal den tømmes mindst en gang om året -
og så kan man samtidig få tømt palletanken.
tømning12.jpg
tømning12.jpg (43.1 KiB) Vist 9038 gange
http://www.evitec.dk/da/54777-Tomning-af-kemisk-toilet
http://www.evitec.dk/da/56081-Tomning-af-mobilehomes

En autocamper har også en tank med det, vi kalder ”gråvand” det er vand fra køkkenvasken og
fra brusebadet.

Det tømmes typisk ud fra et rør i siden af bilen, og kan tømmes i samme kloak.
Men denne tank er typisk på 100 liter, og derfor er der ikke behov for at tømme den så tit
som toilet-dunken.

Men når den skal tømmes, så kører man hen over en rist (som på fotoet) og tømmer der.
Tømning5.jpg
Tømning5.jpg (99.4 KiB) Vist 9039 gange
Jeg har set denne løsning med et nedløbsrør, som man hænger under studsen på bilen og
tømmer gråvandet ned i samme hul som toilet-dunken tømmes i.
Tømning3.jpg
Tømning3.jpg (121.43 KiB) Vist 9039 gange
Er der mulighed for EL og vand kan det jo løses på mange måder.
Vand1.jpg
Vand1.jpg (73.24 KiB) Vist 9039 gange

Jac

Tømmeplads

Indlæg af Jac » 2012-02-2 11:43

Jeg har mødt pladsejere, som ikke tør give tilladelse til at tømme toiletdunken fra autocamper og campingvogn
i deres septiktank på grund af, at der er kemisk væske iblandet.

Jeg mener det er overdreven forsigtighed, og undrer jeg mig, når man ser på ingrediens listen på toilet rengøringsmiddel.
Det ligner opskriften på kemisk krigsførelse, og det hælder man bare i toilettet uden at stille spørgsmål til det.

AquaKemGreen1.jpg
AquaKemGreen1.jpg (58.25 KiB) Vist 9013 gange
___________________________________________________________________________________________________

Campa Green 2 L. Rens til kemisk toilet
150 ml til 20 liter vand[/size]

Neutraliserer lugt og modvirker gasdannelse.
Har en svag duft af citrus.
Biologisk nedbrydelig, og skader dermed ikke naturen
Miljøbevidst - kan tømmes i en septiktank
Link til datablad

http://media.thg.dk/dat/files/49286.pdf

ISO 11734:1995 standard Vandkvalitet - Evaluering af den "ultimative" anaerob bionedbrydelighed
af organiske forbindelser i udrådnet slam -

_______________________________________________________________________________________________

For at vise mængden af den væske, vi her taler om, er her et foto med 150 ml,
som skal i toiletdunken til 20 liter spild.
150ml.jpg
150ml.jpg (29.78 KiB) Vist 9009 gange

Jac

Re: Info om oprettelser af tømmeplads

Indlæg af Jac » 2012-02-2 13:54

Noget at tænke over, når det gælder kemisk toiletaffald.

Når man læser om behandlingen af kemisk toiletaffald fra campingpladser og
andre steder, kan man godt få den opfattelse at det bliver behandlet særskilt
på rensningsanlægget, men sådan er det ikke - i hvert fald ikke i Viborg.

Ved et besøg hos miljø-afdelingen i Viborg kommune, hvor jeg ville forhøre mig
om, hvordan kemisk toiletaffald skulle håndteres, fik jeg det svar, at det skulle jeg
bortskaffe ude på campingpladsen!!

Det afviste jeg straks og meddelte, at det kunne der ikke være tale om - og i øvrigt
har campingpladsen ikke åbent hele året.

Jeg spurgte så om jeg må grave det ned hjemme i haven, nej, det må jeg absolut ikke.

Jeg spurgte så om jeg bare kan hælde det i toilettet hjemme i mit hus. Det kunne
”miljødamen” ikke svare på - men ville undersøge det - og det svar har jeg ventet på ca. 1 år.

Men nu da det tilsyneladende bliver særbehandlet ude på rensningsanlæg, kunne det jo være
interessant at se, hvordan det sker. Derfor kørte Grete og jeg ud til rensningsanlægget i
Brunshåb, som behandler alt spildevand fra Viborg og omegn.

Ved ankomsten forespurgte jeg en medarbejder på rensningsanlægget, om jeg kunne få lov at se,
hvordan de behandler kemisk toiletaffald fra campingpladser.

Medarbejderen så noget skeptisk ud over spørgsmålet og blev helt tavs. Efter en pause fortalte
jeg hvorfor jeg er interesseret i det, og manden åndede lettet op og meddelte, at det ikke bliver
særbehandlet! Alt der kommer ud til rensningsanlægget kommer igennem 1 rør inde fra Viborg,
hvor der ellers os bekendt er 2-strengs-afledning. Og det bliver der ikke lavet om på, sagde han.

Vi talte så videre om at oprette en tømningsplads i Viborg. Det ville være en nem og billigt,
oplyste manden, da der er mange pumpestationer rundt om i byen, og det er nemt at tilslutte en
tømme-kumme med låg på, som vi så kunne tømme toiletaffald i.
På disse pumpe stationer er der også vand og EL

Efter den konstatering synes jeg, at al den snak om kemisk toiletaffald er ”goddag mand økseskaft”.
Det skal bare i kloakken sammen med det øvrige affaldsvand og fra toilettet.

Besvar